dijous, 8 de maig del 2014

La democràcia d’Atenes

Al segle V aC Atenes es va convertir en una democràcia en la qual tots els ciutadans participaven en la política i estaven protegits per les lleis. La democràcia atenesa era, però, molt limitada perquè només els ciutadans tenien drets polítics. A canvi, havien de defensar la polis i pagar impostos. Però ni les dones, ni els metecs, ni els esclaus eren considerats ciutadans i no tenien drets socials ni polítics. Pèricles va ser el gran defensor de la democràcia atenesa.

Fes un salt a Grècia i intenta posar-te en la pell dels no ciutadans amb aquesta activitat que trobaràs al dossier:

a)        Si fos ciutadà, m’agradaria viure a la Grècia clàssica perquè...
b)        Si fos ciutadà, no m’agradaria viure a la Grècia clàssica perquè...
c)        Si fos esclau, m’agradaria viure a la Grècia clàssica perquè...
d)        Si fos esclau, no m’agradaria viure a la Grècia clàssica perquè...
e)        Si fos dona, m’agradaria viure a la Grècia clàssica perquè...
f)         Si fos dona, no m’agradaria viure a la Grècia clàssica perquè...
g)        Si fos estranger, m’agradaria viure a la Grècia clàssica perquè...
h)        Si fos estranger, no m’agradaria viure a la Grècia clàssica perquè...
  
















Els ciutadans participaven en les institucions amb diferents funcions . Ordena la informació en aquesta graella, tot seguint la lectura del dossier. 

Institució
Funció
Components













Si els segles VII i VI aC van ser de supremacia de la polis d'Esparta, el S V aC ho va ser de l’esplendor d'Atenes, ja que va vèncer als perses en les Guerres Mèdiques i va crear la Lliga de Delos, una associació de polis que recaptava impostos per mantenir una flota de guerra, que Atenes va utilitzar per dominar altres polis. Però les polis dominades no van tardar a rebel·lar-se contra Atenes i això va donar lloc a les Guerres del Peloponès que va significar la fi del domini d'Atenes sobre Grècia. 
Mira aquest interessant vídeo de 45’ La Atenas de Pericles: arquitectura y democracia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada